Tytuł: Trening intelektu dla dzieci
Autor: Paulina Mechło, Roksana Kosmala
Wydawnictwo: Sensus
Według autorów rozwojowych teorii zdolności przekształcenia przez dziecko potencjału w dojrzały talent jest procesem i odbywa się w następujących po sobie etapach. Niezależnie od tego, w jakim kierunku rozwijają się zdolności dziecka, może, a nawet powinien towarzyszyć mu rozwój intelektualny. Zaczyna się on już od najmłodszych lat, w okresie określanym jako czas zabawy i eksploracji, bowiem dziecko posiada naturalną ciekawość, którą warto wykorzystać w kształtowaniu oraz rozwoju potencjału malucha. Nauka przez zabawę jest niezwykle efektywna i przynosi dużo lepsze efekty, niż w oderwaniu od niej. Dlatego też warto przemycać do zabaw różnorodne treści, zarówno o charakterze merytorycznym (dotyczące m.in. geografii, biologii, matematyki czy języka polskiego), jak i wpływające stymulująco na mózg.
Warto zapewnić dzieciom stały dostęp do wszelkiego rodzaju gier logicznych, do zagadek, łamigłówek, labiryntów, a także ćwiczeń, które nie tylko pobudzają neurony i wpływają na tworzenie nowych powiązań pomiędzy nimi, ale również związane są z koordynacją ruchową. Oczywiście wszystkie te gry i zabawy muszą być dostosowane do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, a przy tym… powinny wciągać dziecko na tyle, by wykonywanie kolejnych zadań traktowało ono jak doskonały sposób na spędzanie czasu. Te walory łączą w sobie zadania zebrane w książce „Trening intelektu dla dzieci”.
Autorki, Paulina Mechło i Roksana Kosmala, w opublikowanym nakładem wydawnictwa Sensus poradniku, a właściwie księdze łamigłówek o różnym stopniu trudności, proponują dzieciom zadania, które są pomocne w ćwiczeniu pamięci (przydaje się to szczególnie w przypadku klasówek czy ustnych odpowiedzi), koncentracji, a także logicznego myślenia. Wykonując proponowane zadania dziecko analizuje, wyciąga wnioski, ćwiczy spostrzegawczość, a jednocześnie rozwija kreatywność. Po książkę sięgnąć mogą nie tylko rodzice przyszłych „supermistrzów w krainie łamigłówek”, ale również nauczyciele, terapeuci czy różnego rodzaju specjaliści, którzy poszczególne ćwiczenia mogą włączyć w tok lekcji czy realizację procesu terapeutycznego.
Naszym przewodnikiem po krainie gier i zabaw jest sympatyczny Móżdżek, który dopinguje dzieci i sprawia, że chętnie wykonują kolejne zadania. W książce znajdziemy ponad sto różnego rodzaju ćwiczeń, począwszy od najprostszych, polegających na nazwaniu danej figury i jej pokolorowaniu, po zadania bardziej skomplikowane, wymagające od dziecka umiejętności pisania i czytania, a także określonej wiedzy (a przynajmniej umiejętności jej pozyskania). Ćwiczenia działają wielopłaszczyznowo, wiele z nich spełnia kilka funkcji, są również takie, które za zadanie pobudzać mają u dzieci kreatywność (na przykład wyobrażanie sobie, co może powstać z danej figury i jej modyfikacja w kierunku wyobrażanego przedmiotu). Każde z ćwiczeń opatrzone zostało czytelną instrukcją, a wybrane (o większym stopniu trudności), zawierają także poprawne odpowiedzi, które dołączone zostały do książki.
Dzięki tym ćwiczeniom nawet najwięksi wrogowie matematyki pokochają geometrię czy dodawanie i odejmowanie, dzieci z radością będą też ćwiczyć sylaby, czytanie i pisanie, a także – przy okazji wielu ćwiczeń motorykę – kolorując, rysując czy obrysowując kształty. Ćwiczenia mogą być wykonywane w podanej przez autorki formie, można też je łączyć, modyfikować (oczywiście z zachowaniem ich funkcji), a także wplatać w scenariusze lekcji czy też odwrotnie – inspirując się ćwiczeniami obudować je treścią. Można też oczywiście … samemu się sprawdzić i wraz z dzieckiem zastanawiać się, czym może stać się kółko, kwadrat czy prostokąt. Dobra zabawa (a przy tym rozwój intelektualny) gwarantowana!
Komentarze
Prześlij komentarz